# Waymo’dan 56.7 Milyon Millik Veri: Otonom Sürüş, İnsanlardan Daha mı Güvenli?

## Waymo’dan 56.7 Milyon Millik Veri: Otonom Sürüş, İnsanlardan Daha mı Güvenli?

Otonom sürüş teknolojileri her geçen gün gelişirken, bu teknolojilerin güvenliği konusundaki endişeler de devam ediyor. Waymo, yayınladığı yeni bir çalışmayla otonom araçlarının insan sürücülere kıyasla daha güvenli olduğuna dair kanıtlar sunuyor. Şirketin iddiasına göre, sürücüsüz araçları 56.7 milyon mil yol katettikten sonra bile ciddi yaralanma ve ölüm vakalarını önlemede başarılı.

*Traffic Injury Prevention Journal* dergisinde yayınlanması beklenen bu akran denetimli çalışma, Waymo’nun araçlarının 11 farklı kaza senaryosunda insan sürücülerle karşılaştırıldığında nasıl bir performans sergilediğini analiz ediyor. Ayrıca, şirketin araçlarının kaza anında en ciddi yaralanma türlerini önleme konusunda yetenekli olduğuna dair erken kanıtlar da sunuluyor. Bu çalışma, Waymo’nun robotaksilerini yeni şehirlere yayarken, güvenlik argümanını desteklemeyi amaçlayan en son adımı olarak öne çıkıyor.

Waymo, Ocak 2025 itibarıyla Phoenix, San Francisco, Los Angeles ve Austin gibi dört büyük pazarda tamamen sürücüsüz araçlarıyla 56.7 milyon mil yol katettiğini belirtiyor. Şirket, bu mesafelerden elde edilen verileri insan sürüşüne ait kıstaslarla karşılaştırarak, araçlarının arkadan çarpma, zincirleme kazalar ve yandan çarpma gibi belirli senaryolarda ne kadar daha güvenli olduğunu belirlemeye çalışıyor.

Yapılan analizler sonucunda, Waymo araçlarının yaya yaralanmalarında %92, bisikletli yaralanmalarında %82 ve motosikletli yaralanmalarında %82 oranında azalma gösterdiği belirtiliyor. Ayrıca, şirket, insan sürücülere kıyasla kavşaklarda araçtan araca çarpışmalarda %96 daha az kaza kaydettiğini ve bunun ABD’deki sürücüler için yol yaralanmalarının önde gelen nedeni olduğunu vurguluyor.

Çalışmaya göre, Ocak 2025’e kadar tüm bu şehirlerde Waymo araçlarının karıştığı kazalarda toplam 48 yaralanma, 18 hava yastığı açılması ve 2 “şüpheli ciddi yaralanma” vakası kaydedildi. Ciddi yaralanma vakaları hala nadir görüldüğünden, şirket, sürücüsüz araçlarının bu tür vakaları önlemede insan sürücülerden daha iyi olup olmadığı konusunda “istatistiksel sonuçlar çıkarmak için daha fazla mile ihtiyaç duyulduğu” sonucuna varıyor.

Waymo’nun Güvenlikten Sorumlu Yöneticisi Mauricio Peña, “Bu araştırma, Waymo’nun Amerika sokaklarında genişlemeye devam ederken gerçek anlamda olumlu bir etki yarattığına dair giderek artan kanıtları güçlendiriyor. Waymo Sürücüsü’nün ciddi kazaları azaltmada ve tüm yol kullanıcılarını korumada önemli bir rol oynadığına dair bir kanıt.” şeklinde bir açıklama yaptı.

Waymo, sürücüsüz araçların insanlardan daha güvenli olabileceği veya en azından eşit derecede güvenli olduğu fikrini desteklemek amacıyla verilerini yayınlamaya istekli olan az sayıdaki otonom araç operatöründen biri olmaya devam ediyor. Şirket, araçlarının insan sürücülü araçlara göre daha az kaza yaptığını ve daha az hasara neden olduğunu göstermek için sigorta verilerini analiz ettiği çeşitli raporlar yayınladı. Ayrıca, otonom araçlarının sanal, son derece dikkatli bir insan sürücüye kıyasla nasıl performans gösterdiğini anlatan bir makale de yayınladı. Tüm bu raporları bir araya getiren ve otonom araçlarının korkulmaması gerektiği mesajını veren bir çevrimiçi güvenlik merkezi oluşturdu.

Elbette, Waymo’nun da dahil olduğu otonom araçlar hala kamuoyunun kabulü konusunda sorunlar yaşıyor. İnşaat alanlarına girmeleri, ambulansların önünü kesmeleri, kırmızı ışıkta geçmeleri ve hatta ara sıra bisikletlilere veya yayalara zarar vermeleri gibi durumlar yaşanabiliyor. Çeşitli kamuoyu yoklamaları, yıllar içinde otonom araçlara verilen desteğin azaldığını ve bu teknolojiye karşı açık bir düşmanlığın arttığını gösteriyor. Waymo, şeffaflık yaklaşımının bu durumu kendi lehine çevirebileceğine inanıyor.

Yorumlar

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir