# Trump’ın Tarife Çıkmazı Otomotiv Sektörünü Felç Etti: Belirsizlik Karası Bulutlar

## Trump’ın Tarife Çıkmazı Otomotiv Sektörünü Felç Etti: Belirsizlik Karası Bulutlar

Otomotiv endüstrisi, Başkan Donald Trump’ın sürekli değişen tarifeleri nedeniyle tam anlamıyla bir belirsizlik girdabına kapılmış durumda. Tesla ile başlayan ve ardından General Motors, Mercedes-Benz ve Volvo gibi devlerin de katıldığı bu süreçte, otomobil üreticileri yıl sonu kar tahminlerini geri çekiyor. Nedeni ise geleceği doğru bir şekilde planlayamamaları.

Jeep, Dodge ve Ram gibi markaların ana şirketi olan Stellantis de yakın zamanda yıl sonu beklentilerini rafa kaldırdı. Şirketin Finans Direktörü Doug Ostermann, analistlere “Çoğumuz biraz daha netlik bekliyor,” açıklamasında bulundu.

Belirsizlik, Trump’ın yakın zamanda imzaladığı ve daha önce uygulamaya koyduğu bazı tarifeleri geri çeken yeni bir başkanlık kararnamesiyle daha da arttı. Şimdi, otomobil ithalatında %25 vergi ödeyen şirketler, çelik, alüminyum veya Kanada ve Meksika’dan yapılan belirli ithalatlar için ek vergi ödemek zorunda kalmayacak. Ancak, bu kurallar, tedarikçilerinin ödediği ve onlara yansıttığı çelik ve alüminyum tarifelerinden onları korumuyor gibi görünüyor.

Otomotiv şirketleri bu durumdan nefret ediyor. Bu şirketler, satış tahminleri ve öngörülerine dayanarak fabrika ve yeni modellere yapılacak yatırımları değerlendirerek yıllar, hatta on yıllar öncesinden plan yapmayı seven küresel, milyar dolarlık şirketler. Ve tüm bunların temelinde piyasa istikrarı yatıyor.

Ancak Trump’ın tarifeleri kesin olmaktan çok uzak. Çoğu analist, daha fazla kaosun geleceğini tahmin ediyor. Başkanın son düzenlemeleri, ABD’de araçlarını monte eden otomobil üreticilerinin, iki yıl boyunca otomobil parçalarına uygulanan %25’lik tarifeler için kısmi geri ödeme başvurusunda bulunmasını gerektiriyor. Temelde Trump, bu otomobil şirketlerinin kucağına bir karmaşa bırakıyor ve şimdi bu şirketler, tedarik zincirlerinin çoğunu ABD içinde yeniden konumlandırmaya çalışırken, tarife uyumluluğu ve geri ödeme karmaşıklığıyla başa çıkmak zorunda kalacaklar.

Bu durumun ne kadar tuhaf olduğunu daha iyi anlamak için GM’ye bakmak yeterli. Ülkenin en büyük otomobil üreticisi, Trump’ın tarifeleriyle her şeyi alt üst etmesine kadar oldukça sağlam bir kar yılı bekliyordu. Bu hafta GM, kar tahminlerini geri çekti ve bu noktada kar tahmininin “bir tahmin” olacağını açıkladı. Şirket ayrıca, ilk çeyrek sonuçlarını tartışmak üzere finans analistleriyle yapacağı konferans görüşmesini, Beyaz Saray’dan gelen son sürprizin etkisini değerlendirmek için birkaç gün erteledi.

Sonuç olarak, çoğu analist, yeni otomobiller için daha yüksek fiyatlar beklentilerini koruyor ve bu durumun neredeyse kesinlikle tüketicilere yansıtılacağını öngörüyor. Wedbush’tan Dan Ives, Trump’ın otomobil tarifelerine yaptığı son düzenlemenin “kağıt üzerinde iyi göründüğünü” ancak yine de sektörde felaketi engelleyemeyeceğini söyledi. Ives, tüm otomobil şirketlerinin “acımasız bir durumla” karşı karşıya olduğunu belirtti.

Ives, “Tamamen ABD’de üretilen tüm parçaları ABD’den olan bir ABD otomobili bugün mümkün olan bir masal ve birçok fabrika/üretim merkezi ABD’de inşa etmek 4-5 yıl sürebilir… ve bu, ABD tarife oyununun kurallarının bizim açımızdan savunulamaz olması nedeniyle sektördeki büyük hayal kırıklığını yansıtıyor,” diye yazdı.

Otomobil üreticileri, karmaşık üretim süreçlerini tamamen yeniden düzenlemek için iki yılın yeterli olmadığını savunarak tarifelerden kurtulmak için yönetime umutsuzca lobi yapıyor. Trump’ın tarifelere yaklaşımının değişkenliği göz önüne alındığında, bu devasa yatırımların yapılmaya değer olup olmadığı da belirsiz. Yarın tamamen farklı bir emirle uyanabilirler.

Tesla CEO’su (ve “İlk Dost”) Elon Musk bile, ithal otomobil parçalarına uygulanan tarifeleri düşürmesi için başkanı ikna etmek için elinden geleni yaptığını söyledi. Musk, Tesla’nın geçen haftaki kazanç görüşmesinde, “Daha düşük tarifelerin genel olarak refah için iyi bir fikir olduğuna inanıyorum,” dedi. “Ancak bu karar, temelde halkın seçilmiş temsilcisine, yani Amerika Birleşik Devletleri Başkanı’na bağlı. Bu nedenle, daha yüksek tarifeler yerine daha düşük tarifeleri savunmaya devam edeceğim, ancak yapabileceğim tek şey bu.”

Durum hızla bir krize yaklaşıyor ve büyük otomobil hisselerinin fiyatları her geçen gün düşüyor. Müşteriler panikliyor, bayiler çabalıyor ve yeni modeller askıya alınıyor. Bu, bir arafta sıkışıp kalmak gibi ve kimsenin kurtulacağına dair yakın bir işaret yok.

Yorumlar

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir