## ABD Temsilciler Meclisi, Kaliforniya’nın Kendi Araç Kirliliği Standartlarını Belirleme Yetkisini Engellemeye Çalışıyor
ABD Temsilciler Meclisi, Kaliforniya’nın otomobiller ve ağır vasıtalar için kendi daha sıkı kirlilik düzenlemelerini uygulama yetkisini iptal etmek için harekete geçti. Bu hamle, ülkenin en iddialı iklim planlarından birini baltalamayı ve Kaliforniya’nın genel olarak ulusun belirlediğinden daha sıkı egzoz emisyon standartları belirleme yetkisini elinden almayı amaçlıyor. Ancak, Cumhuriyetçilerin eyaletin kendi kurallarını yürürlüğe koymasını engellemeye çalışırken sağlam bir yasal zeminde olup olmadıkları belirsizliğini koruyor.
Doğal Kaynaklar Savunma Konseyi’nde temiz araçlar direktörü olan Kathy Harris, “Bu oylama, eyaletlerin astım, akciğer hastalığı ve kalp rahatsızlıklarına neden olan egzoz emisyonu kirliliğini ele alma konusundaki yasal yetkisine yönelik benzeri görülmemiş ve pervasız bir saldırıdır” şeklinde bir açıklama yaptı. Harris, diğer eyaletlerin Kaliforniya’nın yaklaşımını beğenmemesi durumunda bunu takip etmek zorunda olmadıklarını, ancak Kongre’nin müdahale etmemesi ve eyalet liderlerinin sakinlerini tehlikeli kirlilikten korumasını engellememesi gerektiğini vurguladı.
**EPA’dan Gelen Onaylara Karşı Hamle**
Çevre Koruma Ajansı (EPA), Aralık ayında Kaliforniya’nın eyalette satılan tüm yeni binek araçların 2035 yılına kadar sıfır emisyonlu olmasını gerektiren planını onaylayan bir muafiyet yayınlamıştı. Temsilciler Meclisi tarafından kabul edilen kararlar, bu onayı ve EPA’nın Kaliforniya’ya azot oksit kirliliğini sınırlayan ve giderek artan sayıda orta ve ağır hizmet araçlarının sıfır emisyonlu olmasını gerektiren benzer muafiyetleri geri çevirmeyi hedefliyor.
**Senato’da Zorlu Bir Mücadele Bekleniyor**
Temsilciler Meclisi’nden geçen kararların Senato’dan da geçmesi gerekiyor. Bu durum, Kongre’nin onayları geri alma yetkisine sahip olup olmadığı konusunda bir mücadeleye zemin hazırlıyor. Senato parlamento yetkilisi ve Hükümet Sorumluluk Ofisi (GAO) daha önce Kongre’nin, EPA’nın Kaliforniya’ya verdiği muafiyetleri iptal etmek için Kongre İnceleme Yasası’nı (CRA) kullanamayacağını belirtmişti.
**Kaliforniya’nın Özel Durumu ve Etkisi**
1970 Temiz Hava Yasası, eyaletteki yüksek kirlilik seviyeleri nedeniyle Kaliforniya’nın kendi egzoz emisyon standartlarını belirlemesine izin verdi. Ayrıca, Kaliforniya’nın dünyanın birçok ülkesinden daha büyük bir ekonomiye sahip olması nedeniyle, araç üreticileri için yıllar içinde belirlediği standartlar tüm endüstriyi etkiledi ve diğer hükümetleri etkiledi. New York ve Oregon da dahil olmak üzere en az 11 eyalet, elektrikli araç satışlarını teşvik eden benzer iklim yasalarını kabul etti.
**Otomobil Üreticilerinden Tepkiler**
Otomobil üreticileri, Biden yönetiminin Aralık ayında ülkedeki en iddialı iklim hedeflerinden biri olan bu planı onaylamasını eleştirdi. Ford, GM, Honda ve diğerlerini içeren Otomotiv İnovasyon İttifakı Başkanı ve CEO’su John Bozzella, Kaliforniya’yı takip eden eyaletlerin çoğunun bu gereksinimlere hazır olmadığını ve mevcut piyasa gerçeklerinde satış yetkilerine ulaşmanın mucize gerektirdiğini belirtti.
Bu gelişmeler, Kaliforniya’nın iklim değişikliğiyle mücadeledeki rolü ve eyaletlerin federal hükümetten bağımsız olarak kendi çevre standartlarını belirleme yetkisi üzerine önemli bir tartışmayı tetikliyor. Senato’daki mücadelenin sonucu, ABD’nin iklim politikalarının geleceği açısından belirleyici olacak.
Bir yanıt yazın