# Tesla’nın Kârı Çakıldı: Zayıf Satışlar ve Elon Musk Karşıtlığı Kârı %71 Düşürdü

## Tesla’nın Kârı Çakıldı: Zayıf Satışlar ve Elon Musk Karşıtlığı Kârı %71 Düşürdü

Tesla için işler pek de yolunda gitmiyor. Elektrikli otomobil üreticisi, zayıf satış rakamları ve Elon Musk’a yönelik artan tepkiler nedeniyle kârında %71’lik bir düşüş yaşadı. Şirketin açıkladığı mali sonuçlara göre, bu düşüş Tesla’nın elektrikli araç pazarındaki en büyük avantajını tehdit ediyor.

Yılın ilk çeyreğinde yaklaşık 337.000 adet elektrikli araç teslim eden Tesla, 19,3 milyar dolar gelir elde etti. Ancak, net gelir 409 milyon dolar olarak gerçekleşti. Bu rakam, geçen yılın aynı çeyreğine kıyasla %71’lik bir düşüşe işaret ediyor. Bu, Tesla’nın son iki yıldaki en kötü teslimat performansı ve aynı zamanda ilk kez yıllık satışlarda düşüş yaşanması anlamına geliyor. Şirketin gelirleri, 595 milyon dolarlık sıfır emisyon vergi kredisi satışı ile desteklendi. Bu destek olmasaydı, Tesla zarar açıklayacaktı.

Ancak, yatırımcılar şirketin Haziran ayında daha uygun fiyatlı bir elektrikli araç üretimine başlama planlarına ve Elon Musk’ın Tesla’ya daha fazla odaklanmak için hükümetteki görevini azaltacağı yönündeki açıklamalarına odaklandı. Bu durum, Tesla hisselerinin işlem sonrası piyasada yükselmesine neden oldu. Musk, hükümetteki görevini tamamen bırakma sözü vermedi, ancak Başkan Donald Trump’ın ikinci dönemi boyunca belirli bir kapasitede devam edebileceğini belirtti.

Tesla’nın kazanç çağrısı sırasında Musk, tarifeler, robot taksiler, yapay zeka ve elektrikli araçlar gibi çeşitli konularda açıklamalarda bulundu. Şirket ayrıca, devam eden ticaret savaşının işlerini nasıl etkileyebileceği konusunda hissedarları uyardı. Özellikle Başkan Trump’ın tarifeleri ve “değişen siyasi duyarlılıkların” ürünlerine olan talebi olumsuz etkileyebileceğini belirtti. Tarife uygulamasının daha çok Çin’e yönelik olması sebebiyle enerji işinin otomotiv sektörüne kıyasla daha çok etkileneceği düşünülüyor.

Tesla, orta ve uzun vadede işini istikrara kavuşturmak ve sağlığını korumak için önlemler aldığını belirtiyor. Ancak şirket, bu yıl satışlarını artırıp artıramayacağı konusunda yatırımcıları temkinli olmaya çağırıyor.

Şirket, daha uygun fiyatlı modeller üretme konusundaki iddialı planlarına sadık kalmaya devam ediyor ve bu araçların üretimine 2025’in ilk yarısında başlanması hedefleniyor. Musk, kazanç çağrısı sırasında üretimin Haziran ayında başlayacağını daha net bir şekilde ifade etti. Bu araçlar, robot taksi platformunun bazı özelliklerini kullanacak, ancak Model Y ve Model 3’te kullanılan mevcut platforma dayanacak. Bu sayede, daha ucuz araçlar mevcut üretim hatlarında üretilebilecek.

Bu durum, geçtiğimiz hafta Reuters tarafından yayınlanan ve yeni elektrikli araçların lansmanının aylar sürecek bir gecikme yaşayacağını iddia eden bir raporla çelişiyor.

Tesla’nın satışları bir dizi olumsuz faktörle karşı karşıya. Şirketin elektrikli araç serisi yaşlanıyor ve en yeni ürünü olan Cybertruck, Elon Musk’ın beklediği kadar popüler değil. Ek olarak, Musk’ın siyasi duruşu ve Trump yönetimiyle olan ilişkisi, Tesla markasına yönelik önemli bir tepkiye neden oldu. Aynı zamanda Musk, şirketi Robotaksi ve Optimus robot projelerine yönlendiriyor. Haziran ayında Austin’de Robotaksi hizmetinin ilk versiyonunu başlatma sözü verdi. Ancak, Tesla’ların insan müdahalesi olmadan kendi kendine sürüş yapabileceğini henüz kanıtlayamadı. Ayrıca, The Information’ın yakın tarihli bir raporu, Tesla’da yapılan bir iç analizin, Robotaksi programının çalışsa bile uzun süre para kaybedeceğini gösterdiğini ortaya koydu.

Geçtiğimiz yılın aynı döneminde, Tesla bazı kasvetli rakamlarla boğuşuyordu. Şirketin kârı, 2023’ün ilk çeyreğinde %55 azalarak 1,13 milyar dolara gerilemişti. Tesla, bunun nedeninin uzun süren bir elektrikli araç fiyat indirim stratejisi ve “birkaç öngörülemeyen zorluk” olduğunu belirtmişti. Tesla bu kâr düşüşünü tersine çevirmeye çalıştı, ancak sürekli baskı altında kaldı. 2024’ün ikinci çeyreğinde Tesla, 1,5 milyar dolar kâr açıkladı. Bu rakam, 2023’ün aynı dönemine göre %45’lik bir düşüşü temsil ediyor. Kârlar, 622 milyon dolarlık yeniden yapılandırma ücretinden etkilendi. Ancak, bu kârın 890 milyon dolarlık rekor düzenleyici kredi satışıyla desteklendiğini de belirtmekte fayda var.

Tesla’nın geleceği belirsizliğini korurken, şirketin önümüzdeki dönemde bu zorlukların üstesinden nasıl geleceği merakla bekleniyor.

Yorumlar

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir