# ABD Federal Ticaret Komisyonu, Uber’i Müşterilerden İzinsiz Abonelik Ücreti Almakla Suçluyor

## ABD Federal Ticaret Komisyonu, Uber’i Müşterilerden İzinsiz Abonelik Ücreti Almakla Suçluyor

ABD Federal Ticaret Komisyonu (FTC), Uber’e karşı bir dava açtı. Dava, ulaşım ve teslimat devi Uber’in müşterilerinden izinsiz olarak Uber One abonelik hizmeti için ücret aldığı iddiasını içeriyor. Ayrıca, Uber’in abonelik hizmetinde vaat ettiği tasarrufları sunamadığı ve “istediğiniz zaman iptal edin” vaatlerine rağmen kullanıcıların aboneliklerini iptal etmelerini aşırı derecede zorlaştırdığı da iddialar arasında.

Uber ise herhangi bir yanlış yapmadığını savunuyor ve FTC’yi soruşturma sürecini aceleye getirmekle ve iddialarını “incelenmemiş suçlamalara” dayandırmakla suçluyor.

Bu dava, FTC’nin daha önceki yöneticisi Lina Khan döneminde, abonelik hizmetleri sunan şirketleri iptal işlemlerini kolaylaştırmaya zorlamasının ardından geldi. Ekim 2024’te kurum, abonelik iptalini üye olmak kadar kolay hale getirmeyi amaçlayan “tek tıklamayla iptal” kuralını kesinleştirdi. Sektör gruplarından gelen bazı itirazlara rağmen, kuralın 14 Mayıs’ta yürürlüğe girmesi bekleniyor.

FTC Başkanı Andrew Ferguson yaptığı açıklamada, “Amerikalılar, iptali imkansız görünen istenmeyen aboneliklere kaydolmaktan bıktı,” dedi. “Trump-Vance FTC, Amerikan halkı adına mücadele ediyor.”

FTC’nin şikayeti, geçen yıl başlayan bir soruşturmanın ardından geldi ve Uber müşterilerine ayda 25 dolarlık tasarruf vaat edildiğini ancak bu tasarrufun tutmadığını iddia ediyor.

FTC’den yapılan açıklamada, “Bu doğru olsa bile, Uber bu tasarrufları hesaplarken abonelik maliyetini (ayda 9,99 dolara kadar) hesaba katmıyor,” denildi. “Şirket ayrıca abonelikle ilgili önemli bilgileri gizliyor (örneğin, tüketicilerin kolayca gözden kaçırabileceği küçük, gri metinler kullanarak).”

Şikayet, Uber’i fatura tarihlerinden önce ücretsiz deneme sürümüne kaydolan tüketicilerden otomatik olarak ücret almakla suçluyor. Ayrıca, Uber’in müşterilerin aboneliklerini iptal etmelerini “son derece zorlaştırdığı”, kullanıcıların “iptal etmek için 23 kadar ekranda gezinmek ve 32 kadar işlem yapmak zorunda kalabileceği” iddia ediliyor. Bu işlemler, neden iptal etmek istediklerini açıklama, Uber’in üyeliklerini duraklatmaları yönündeki ısrarlarıyla başa çıkma ve başarısız olursa kalmaları için teklifler sunma şeklinde gerçekleşiyor.

FTC’nin açıklamasında, “Bazı kullanıcılara iptal etmek için müşteri desteğiyle iletişime geçmeleri gerektiği söyleniyor ancak onlara ulaşmanın bir yolu verilmiyor; diğerleri ise iptal talebinde bulunduktan ve müşteri desteğinden haber bekledikten sonra Uber’in kendilerinden başka bir fatura dönemi için ücret aldığını iddia ediyor,” denildi.

Uber, daha önce, kayıt tarihlerinden itibaren 48 saat içinde iptal etmek isteyen müşterilerin iptal için müşteri desteğiyle iletişime geçmesi gerektiğini açıkladı. Şirket, bu durumun artık böyle olmadığını belirtiyor. TechCrunch, Uber’in bu müşterilerin uygulama içinden iptal etmelerine izin vermek için politikasını ne zaman güncellediğini öğrenmek için iletişime geçti.

Davayı açanlar, mahkemeden Uber’in sözde yanıltıcı uygulamalarına devam etmesini yasaklamasını ve şirketi maddi tazminat ödemeye zorlamasını talep ediyor.

Uber sözcüsü yaptığı açıklamada, “FTC’nin bu eyleme devam etmeyi seçmesinden dolayı hayal kırıklığına uğradık, ancak mahkemelerin zaten bildiğimiz şeyle aynı fikirde olacağından eminiz: Uber One’ın kayıt ve iptal süreçleri açık, basit ve yasanın lafzına ve ruhuna uygun,” dedi. “Uber, tüketicileri rızaları olmadan kaydetmiyor veya ücretlendirmiyor ve iptaller artık uygulama içinde herhangi bir zamanda yapılabiliyor ve çoğu insan için 20 saniye veya daha kısa sürüyor.”

Davanın soruşturma döneminde Uber’i temsil eden eski FTC başkanı Tim Muris, FTC’yi tam bir soruşturma yapmamakla ve şikayetini “hem gerçeklerin hem de hukukun yanlış anlaşılmasına” dayandırmakla suçladı.

Uber’in mevcut dış avukatı Christine Wilson, “Bu icra işleminden önce gelen aceleye getirilmiş soruşturma sürecinin alışılmadık doğası, son dakikada yeni ve incelenmemiş iddiaların eklenmesiyle daha da arttı. FTC’nin uzun süredir kurumu en iyi şekilde tanımlayan titizlik ve adaletten uzaklaştığını görmek hayal kırıklığı yaratıyor,” dedi.

Uber One’ın üye sayısı 2024’te 34 ülkede 30 milyona ulaştı ve şirket, yıldan yıla yaklaşık %60 oranında büyüdüğünü söylüyor. Bir yıl önce, Uber CEO’su Dara Khosrowshahi, Uber One’ın üyelik ücretlerinin 2024’te “1 milyar doları aşacağını” tahmin etmişti.